Vaarwel Nieuw Zeeland... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daisy Harenberg - WaarBenJij.nu Vaarwel Nieuw Zeeland... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daisy Harenberg - WaarBenJij.nu

Vaarwel Nieuw Zeeland...

Door: Jacco en Daisy

Blijf op de hoogte en volg Daisy

10 December 2007 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal!!!!

Hier eindelijk weer n nieuwe update!! Ja, we hebben even op ons laten wachten, maar we wilden onze laatste site van NZ op t laatst maken. En aangezien we over 3 dagen vertrekken, komt t nu mooi uit. Dus hier komt tie!

(O ja, ik wilde jullie eerst nog n beetje Maori cultuur meegeven; dus bij deze...)

Er was ns n godenzoon en zn naam was Maui. Maui was n beetje n kwajongen en haalde altijd grapjes uit. Toen hij zn oudere broers op n avond hoorde praten over n vistrip die ze de volgende dag gingen maken, vroeg hij of hij ook mee mocht. Maar omdat zn broers m kenden, wilden ze m er liever niet bij hebben. "Nee Maui, blijf jij maar thuis." Daar was hij t helemaal niet mee eens en s nachts is hij stiekem naar de kano gegaan, waarmee zn broers op zee zouden gaan vissen en heeft zich verscholen onder visnetten. Vroeg in de ochtens werd hij wakker van hun stemmen en bleef stil liggen onder de netten. Pas toen ze op volle zee waren, kwam hij tevoorschijn. Zn broers schrokken zich n ongeluk en waren ook boos, maar ze waren te ver om nog om te draaien. Na lang zeuren mocht Maui ook n lijn uit gooien en al snel voelde hij dat er iets aan zat. Maar t was zo verschrikkelijk zwaar! Uren en uren was hij er mee aan t vechten. Zn broers waren inmiddels al bang geworden, omdat ze niet wisten wat t was. Uiteindelijk kwam n enorme rog boven water. Maui s broers sprongen op de rug van de rog en begonnen met messen en speren in de rog te snijden en steken.
De rog is t Noordereiland en de kano van de broers t Zuidereiland. De vele messteken en wonden op de rug van de rog zijn de Alpen en de vulkanen in t midden van t Zuidereiland. (Ook die Tongariro Crossing die we gelopen hebben!) En zo is volgens de Maori NZ ontstaan...

Nou, nu dat gedaan is wilde ik jullie nog even vertellen wat we allemaal nog meegemaakt hebben.
Na Takaka, zijn we naar de oostkust gereden. Daar zijn we gestopt bij Oamaru en daar hebben we onze eerste echte pinguins gezien!!! De yellow eyed pinguin, die je niet veel meer ziet, hebben we van n meter afstand gezien!! Ik denk dat tie n beetje blind en doof was, want ik zat zo dichtbij met die toeter van n lens van me en hij had niets in de gaten!!!
We zijn verder gereden naar Dunedin, n onwijs gezellig plaatsje, waar we ons sinds lange tijd weer getrakteerd hebben op n etentje in n restaurant! Iets voorbij de stad Dundedin was n grote baai en kon je super mooie wandelingen maken over kliffen! En als je dan naar beneden keek, zag je zeeleeuwen, broedende aalscholvers en albatrossen (familie van Jacco, met zn eveneens ontiegelijke spanwijdte!!!). Nu we t toch over spanwijdte hebben, weet je hoe groot die is van n albatros?! We hoorden eerst 3 meter, waar we ons al n ongeluk van schrokken, maar later hebben wij vernomen dat er zelfs soorten albatros zijn die n spanwijdte hebben van meer dan 4 meter!!! Unglaublich!!!
Na die spanwijdte zijn we weer verder gereden, verder door naar t zuiden. Daar kwamen we aan bij n klein baaitje, maar ik wilde er heel graag heen, want daar hadden ze n versteend bos. Dat waren overblijfselen van n bos dat daar miljoenen jaren geleden stond. In de tijd dat alle continenten nog aan elkaar zaten! Hoe vet is dat?!!! De boomstronken en afgebroken stukken hout, waren zo hard als steen en t was inmiddels ook steen geworden, maar de nerven van t hout zaten er gewoon nog in. Echt mooi!
Daarna zijn we naar Invercargill gereden en daar zijn we heel gelukkig geworden!! We vonden n NLs restaurantje, die kroketten op brood met mayo serveerde!!! We zijn er zo veel mogelijk naar toegegaan, want wat smaakte dat lekker!!! En ze hadden kaneel stokken!!! Jeeeeeeeeeeee!!! Ok, 2 dagen later moesten we weer door.
Tot ziens kroketten, hallo Milford Sound. Dat is n onwijs mooi nationaal park met n fjorden landschap. Daar hebben we n super mooie boottcht gedaan. T was wat minder weer, maar op de terugweg werden we vergezeld door n groep dolfijnen!!! Echt super, iedereen hing zowat onder de boot om de beste foto s te maken! Echt iedere keer als we t weer zien, krijg je weer n warm hartje! T is iets zo bijzonders en we krijgen er nooit genoeg van! Maar ook daar moesten we weer door en kwamen we uit in Wanaka.
We zijn naar n super leuk illusie huis geweest. Heel t huis bestond alleen maar uit illusies, dus je zag t ene aparte ding na t ander! Na 5 minuten werden we knettergek in t doolhof, dus we hebben vals gespeeld en zijn snel weggerend!!!
Toen kwamen we aan in Franz Josef Glacier en daar kwamen we 2 ooms en tantes van mn moeder tegen!!! Ik wist wel dat ze in NZ waren, maar ja, hoe groot is de kans dat je elkaar daar precies treft?! We hebben gezellig met zn allen gegeten en gedronken, n paar wandelingetjes gemaakt.. Maar ondertussen had Jacco besloten om zich uit n vliegtuig te storten, 3 km met 200 km p/u naar beneden te sjeezen, terwijl tie alleen maar dacht: blijf in banaan vorm, blijf in banaan vorm... Ik heb prachtige foto s genomen, want ik ben nog niet levensmoe...
Vervolgens naar Hanmer Springs gereden en daar was t mijn beurt om iets leuks te doen. Ik heb besloten om mezelf ns goed te laten verwennen bij n kuuroordje! Mmmmmmmmmmm!!! Niet zo n adrenaline rush, maar beter voor je hersenen, zeg ik maar. Al hebben we daar toch n mooi tochtje door vette bossen en over mooie padden gemountainbiked!! En dat beviel ons zeer!
Daarna zijn we doorgereden naar Kaikoura. En daar hebben we weer n paar mooie dingen gezien! We hebben n walvistrip gedaan en ja, we hebben er 1 gezien, meerdere zelfs! N grote potvis! En heel veel dusky dolfijnen, die van allerlei kunstjes deden! En net op t moment dat we terug wilden gaan, richting huis, hoorde de kapitein over de radio dat er n blauwe vin vis was gespot. T grootste dier ter wereld, zo groot als n Boeing 737 en weegt net zo veel als 6 737s!!! Met n baby!!!! Heel de boot ging heen en weer met alle enthousiaste mensjes, want dit was iets wat je waarschijnlijk nooit meer zal zien. Ook t personeel op de boot hadden die walvis nog nooit gezien!!! En de dag erna hebben we besloten ons geld op te maken aan n laatste spectaculaire trip. We zijn nog n keer gaan zwemmen met zeeleeuwen. En wederom was t fantastisch!!! We hebben er heel veel gezien, zelfs n moeder die beviel van n puppy!!! En 2 vechtende mannetjes!! En heel veel zwemmende zeeleeuwen!!! Echt super!
En nu zitten we in Christchurch, onze zonden te over denken, zoals Jacco dat zegt. Ons geld voor NZ is op. Maar wat n vette trip hebben we weer hier gemaakt!!! Over 3 daagjes vliegen we naar Singapore. Over n week liggen we gewoon in de aziatische zon te bakken, ns kijken wat we daar weer gaan mee maken!! Wat gaat t snel, he...

Nou jongens, geniet nog even van de foto s en laat ns wat van je horen. N dikke kus en tot snel dan maar... Liefs Ludwig en Kloontje

• 10 December 2007 - 09:31

Rianne:

Jeeeh, ik ben de eerste!
    Nou, nou, wat een geweldige reis weer hè?
    Prachtige dingen en dan al die dieren en vissen die jullie hebben gezien!
    Mooie foto's.
    En wat leuk hè, dat jullie de ooms en tantes heben gezien!
    Hartstikke leuk.
    Met de kerst zien wij ze vast en dan zullen we het er nog eens over hebben.
    Echt leuk, aan de andere kant van de wereld zitten en dan je familie tegenkomen, wel bijzonder!
    Nou, nog een paar daagjes en dan zit dit avontuur er weer op.
    Dan rest alleen nog Azië.
    Maar dat wordt vast en zeker weer een fantastisch avontuur!
    Weer een heel andere wereld dan NZ, maar ook zeker zo mooi en bijzonder.
    Daar liggen de roots van je vader, heeft ook wel wat hè?
    Nou, nog even en dan een goeie reis, blijf uit de buurt van de tsunami's en blijf vooral genieten!
    Want het is bijna afgelopen, jeeeeeh!
    Dikke kus
    mama Rianne

• 10 December 2007 - 09:58

Olgiebolgie:

heeeeeeei,

Ik hoop dat jullie heeeeeeel gelukkig worden van ons als jullie terug zijn..haha anders valt nederland na dit alles misschien een klein beetje tegen.. heel klein beetje misschien.. En als we niet genoeg zijn dan moet je maar heel de dag bij de paddestoel broodjes kroket gaan eten ofzo.. om gelukkig te worden..

Goeie reis in de fleugzeug en heeel veel plezier in azie.. een voordeel het kost daar allemaal geen reet. :)
    dikke knuvvels

• 11 December 2007 - 19:30

Puk:

Eeej rugzaktoeristjes,

Nou gaan jullie eindelijk naar een mooi werelddeel, bwahahahaha. In ieder geval 1 waar ik geweest ben, dus bij deze de tip voor Singapore: Zoveel mogelijk gekke dingen eten (ogen, oren, ballen, enzo van allerlei leuke diertjes) en daarna snel door naar Thailand om 't echte Azie te ontdekken, want Singapore is net Europa, maar dan met kleine spleetoogjes. Nou dat was het weer mijn topadvies....
    Groetjes,
    Arie

• 13 December 2007 - 20:05

Ron Jos En Nick:

dat waren de laatste paar uren en dan in het vliegtuig naar azie voor de laatste etappe van de reis om effe tot rust te komen van al het rondtrekken en je weer voor te bereiden op de thuis reis en al je belevenissen even op een rijtje te zetten.

• 15 December 2007 - 10:06

Anoniem:

jacco en daisy jullie zijn net fotomodellen,, petje af

• 15 December 2007 - 13:37

Vincent:

Zo jullie hebben weer s stoere avonturen beleefd. Hoop dat jullie azie ook leuk vinden. Is toch een beetje mijn stekkie. Veel plezier en tot mailens....

Groet X

Vincent

• 21 December 2007 - 08:40

Maaike:

He luitjes,

Hahaha, begin een keer met jouw zin!! Maar ik wilde gewoon ff zeggen dat jullie ekker moeten genieten, dat doe ik ook in Zuid-Afrika dus. Toch hoop ik jullie weer snel te zien en te knuffelen. Dikke kus voor jullie...

Maaike

• 21 December 2007 - 20:01

Mirjan:

Hoi,

Wat is het toch leuk om naar jullie te kijken. Tante Thea blijft vanavond bij me slapen en die liet ik jullie site zien. Fantastich, machtig vond ze het.
    Maar vanaf hier achter m'n computertje wens ik jullie fijne kerstdagen toe.
    Love you en tot gauw.
    Groetjes Mirretje

• 23 December 2007 - 14:09

Wim & Harum:

Hallo kids, alles goed?

Kom net van de schaatsen af, lekker in het zonnetje op het ijs bij zee, toxh weer effe aan m'n techniek werken.!!
    De overgang is behoorlijk, afgelopen woensdag terug uit Curacao, 34 graden, (ja het blijft toch je werk)en nu op het ijs.
    We zullen jullie, en het karbiet schieten met oud en nieuw, wel missen.

Heel fijne kerst, niet te veel mausch a rauschen, en tot 2008

Ajuuuuuuu

• 24 December 2007 - 20:03

Ad En Trees:

Eindelijk weer eens een berichtje uit het Veer!! Ieder geval wensen wij jullie fijne kerstdagen toe!!!!!, dat zal zeker wel lukken, want wat hebben jullie toch al geweldige avonturen gemaakt!! Prachtige foto's en wij wachten af wat jullie in Azië weer mee gaan maken en te zien krijgen. Veel plezier!!!

• 25 December 2007 - 13:38

Ron&jos&nick:

hier zijn we dan weer het is weer 1ste kerst dag zijn allemaal effe bij oma geweest en gaan vanavond met z,n alle eten bij de rode schuur ne 2de kerstdag gaan wij voor het eers naar adrie en gea en hoe vieren jullie de kerst daar ishet daar ook een groot feest het is daar allemaal vast heel anders met kerst tot snel

• 25 December 2007 - 17:36

Karel/gerda Van Dijk:

Hoi Jakko en deezie, eindelijk jullie site ontdekt spannend hoor allemaal wij lezen jullie berichten met veel plezier, fijne jaarwisseling en geniet van jullie reis, groeten Karel (delange) en Gerda

• 25 December 2007 - 20:58

Heidi:

He,hoe gaat t allemaal.Heb jullie vandaag wel gemist hoor.Was erg gezellig bij Ome Cees en Ingrid.Nou,Geniet er nog ff van,alvast fijne jaarwisseling en tot snel.Grtz Heidi

• 26 December 2007 - 12:16

Tante Nell:

he avontuuriers,ik kan niet anders zeggen dan super wat een geweldige fotos.ook wij willen jullie hele fijne kerstdagen toe wensen,gisteren was het heel gezellig met heel de bubs het bos weer in,bij ome cees was het ook weer heel gezellig we hebben zelfs nog gedanst en je mag een keer raden wie er als eerste mee begonnen is...ja je weet het al dat was natuurlijk ,R,handjes in de lucht vingertjes omhoog,je kent dat wel.volgend jaar zijn jullie ook weer van de party ok?Jacco jij alvast van harte gefeliciteerten en samen een hele fijne jaarwisseling.geniet nog een maandje en laat je niet uit het veld slaan door wat tegenslagen ok.!!! hele dikke kus van ons allemaal en tot eind januari.xxxxxxxdoei

• 30 December 2007 - 12:22

Pa En Ada:

Hoi Jac en Daisy
    Hebben jullie fijne kerstdagen gehad?
    Wat maken jullie toch geweldige dingen mee .Wat een belevenis . Jac we wensen jou een hele fijne verjaardag toe samen met Daisy .
    En een hele leuke jaarwisseling , en de allerbeste wensen voor 2008. Heel veel plezier in Azie. Een hele dikke zoen van ons . Pa en Ada.

• 31 December 2007 - 09:58

Ron En Jos En Nick E:

lang zal die leven lang zal die leven in de gloria in de gloria enzv hoera hoera hoera en dat voor je 27 ste verjaardag

• 31 December 2007 - 16:44

Ad En Trees:

Jacco hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een fantastisch 2008!!!!! Dikke kus van ons allemaa!!!