Het zit er weer opperdepop... - Reisverslag uit Esterillos Este, Costa Rica van Daisy Harenberg - WaarBenJij.nu Het zit er weer opperdepop... - Reisverslag uit Esterillos Este, Costa Rica van Daisy Harenberg - WaarBenJij.nu

Het zit er weer opperdepop...

Door: Daisy

Blijf op de hoogte en volg Daisy

18 Februari 2014 | Costa Rica, Esterillos Este

Zoals al eerder voorspeld, wordt het laatste reisverslag geschreven vanaf Nederlandse bodem... Jammer maar helaas, het zit er weer op!

De laatste paar dagen in Esterillos Este waren heerlijk! Super lekker weer (37 graden met n verkoelende zee op loopafstand, maar rennen was noodzakelijk, tenzij je je voetzolen verbrand wilde hebben...) en n super lekker stekje!! Hotel Pelican was geen super de luxe hotel, maar direct aan het strand en er hing n zwaar relaxte sfeer daar. Lekker eten, lekkere drankjes; niets te klagen!!

Onze laatste 'geniet-dag' (= de dag voor vertrek uit het hotel naar San José) werd plotsklaps bruut verstoord, toen Jason onze barkeeper grapte: 'He Daisy, daar moeten jullie toch naartoe?!' Hij wees naar het tv-scherm. Op het nieuws werd vermeld dat Atlanta in de VS het zwaar te verduren had door enorme sneeuwstormen. 1.600 vluchten geannuleerd....
Ben gelijk op internet gedoken en inderdaad; onze vlucht van San José naar Atlanta was geannuleerd. Gelukkig was onze vlucht van Atlanta naar Amsterdam nog wel intact, meldde n iets te overijverige grondstewardess mij aan de telefoon. Maar... Hoe komen we op die vlucht, als we niet in Atlanta kunnen komen?!!!

Zonder overdrijven; ik heb 3 uur gebeld, ge-internet, geappt en weet ik veel wat nog meer om iets te kunnen regelen. De vliegtuigmaatschappij was niet te bereiken (werd plat gebeld), de website werkte niet (werd plat bezocht) en elk telefoonnummer dat ik vond was niet bereikbaar. Uiteindelijk heb ik maar naar KLM (zustermaatschappij) in Nederland gebeld! Gelukkig ging het nog met het tijdsverschil... De situatie uitgelegd en vrij snel heeft die allerbeste mevrouw de oude vlucht geannuleerd en ons in een andere ingeboekt. Ditmaal zouden we over Panama vliegen, zodat we het noodweer konden omzeilen. Betekende wel dat we de dag erna om 08.30 uur moesten vliegen!!! Dit terwijl we:
- nog in onze bikini en zwembroek rondliepen
- nog moesten douchen na het zwemmen in zee
- onze koffer en backpack opnieuw moesten pakken voor de reis
- de rekeningen van het hotel nog moesten betalen en nog moesten uitchecken
- nog 135 km moesten rijden naar San José
- de huurauto nog moesten inleveren en hopen dat ze de vislucht in de auto van onze gefileerde vangst niet storend zouden vinden...
- naar het laatste hotel moesten rijden
- het liefst nog even wat avondeten binnen zouden kunnen krijgen
- en als het even uit zou komen, nog n paar uurtjes slaap zouden kunnen pakken, voordat we n vet lange reis hebben...

Na dit te hebben bedacht hebben we onze kopjes bij elkaar gestopt om de laatste centjes te tellen, de spullen zo handig mogelijk in te pakken en zo snel mogelijk te vertrekken. De reis begon goed en we hebben voor de zekerheid nog zo n luchtverfrisserboompje gekocht voor in de auto (want zoals ik al eerder zei, die vislucht in de auto was echt niet te harden! Maar omdat ik nog niet eerder zo n boompje heb gebruikt, heb ik m direct uit zn verpakking gescheurd en toen was de lavendellucht niet meer te harden!! We moesten met de raam open rijden, anders kreeg je tranende ogen en problemen met je luchtwegen...). Maar zodra we in de buurt kwamen van San José werd t drukker en drukker en ja hoor, we konden aansluiten in de file... We moesten voor 18.00 uur bij het autoverhuurbedrijf zijn; ondertussen kroop de tijd gestaag verder... Uiteindelijk kwamen we 20 minuten voor tijd aan en was alles goed, zelfs geen melding van de vis/lavendellucht!!!
De taxi kon vervolgens met moeite ons hotel vinden en om 19.00 uur kwamen we kapot en hongerig ons hotel binnen zwalken. We hebben bij een plaatselijk restaurantje ons laatste (zij t overheerlijke) diner gehad en daarna zijn we gaan slapen.

De wekker ging om 5.15 uur, zodat we op tijd op het vliegveld konden komen. De vlucht is goed verlopen, alleen jammer van die enorme transit van 8 uur in Panama... Pfff, dat is vermoeiend! Om 11.00 uur (Nederlandse tijd) waren we weer terug in NL.
We zijn thuis gekomen in een heerlijk fris geschilderd huisje (dank je wel Ardi en Mark!!) en gelijk aan de slag gegaan met schoonmaken. Het stof van het schuren lag OVERAL!!! Poetsen, dweilen, stoffen, stofzuigen, opruimen, wasjes doen... We zijn een partij druk bezig geweest (lang leve de jetlag!!!)!!!

Daarna hebben we onze 2 viervoeters weer opgehaald en nog heerlijk n extra dagje thuis doorgebracht.

En dan is nu... het harde leven weer begonnen en moeten we weer aan de bak...

Costa Rica lijkt nu alweer zo ver weg, terwijl ik nog steeds n kleurtje heb, mn rug nog moet insmeren omdat tie anders zo erg mega jeukt van t vervellen en al mn vakantiekleding nog hangt te drogen!!
Wat n prachtreis hebben we weer gemaakt in n prachtig land!! We hebben ongeveer 3.000 kilometer gereden in 3 weken en zowat het hele land rondgereden en bekeken. Vele bekende bezienswaardigheden en onbekende bezienswaardigheden bezocht. Van de Pacifische kust tot de Caribische kust gereden. Veel geld betaald voor n tour en gratis tussen de locals gezeten. Super aardige mensen leren kennen (2 stelletjes uit Canada waar we druk mee hebben zitten kletsen tijdens onze ferry rit, Mariella uit Kenia, een super aardige fotografe waar we mee zijn gaan uiteten, n heel erg aardig Jehova stel die elkaar n half jaar kende en hier op huwelijksreis waren [slik] Larry met wie we naar n stuk bos gingen kijken wat in brand stond aan het strand, Gerry met zn onwijs moeilijk Poolse achternaam, die de frietjes betaalde, toen wij de vis hadden gevangen, Jerry en Paula, die wilden blowen en daarna lazarus en apestoned naar huis zijn gegaan, Jason de relaxte barkeeper die de beste bananensmoothies maakt, Marcy die ons nog n keer wil komen uitzoeken, maar ik kan me niet voorstellen dat zij zonnig Costa Rica / Florida in de steek laat om naar regenachtig NL te gaan) en vage lui gezien waar je met n boogje omheen loopt. Chique gedineerd met een prachtig uitzicht en onderweg aardbeien in de auto gegeten die we aan de straatkant hebben gekocht... Heerlijke herinneringen!! Gelukkig hebben we mooie foto s om nog ns na te genieten!!

Dank voor t lezen, veel plezier met de foto s en tot ons volgende avontuur!!